ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ-ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ.

24 Φεβρουαρίου 2011

Μορφή πώλησης “All Inclusίve”


Του Χρήστου Παπαδημητρίου,
Κοινωνιολόγου - Οικονομολόγου
(Η παραπάνω μορφή πώλησης θα απαξιώσει και στα Γιάννενα Ξενοδόχους, και Ξενοδοχεία.)
“Αν δεν επανατοποθετηθεί “καίρια και κύρια” στα Γιάννενα ο χώρος και ο κόσμος της “Ξενοδοχείας”, στο θέμα της ανάπτυξης αλλά σήμερα πρωτίστως της διαχείρισης του όποιου τουριστικού ρεύματος, και αρκεστεί και τούτη την φορά στις πρωτοβουλίες & αναφορές τρίτων πολιτικών και μη προσώπων ξένων όμως με την τουριστική σχεδίαση, θα αντιληφθεί πολύ σύντομα τα εφιαλτικά αποτελέσματα της καταστροφικής μορφής πώλησης all inclusive.”
Πρόκληση για την αναφορά αυτή αποτελεί αφενός μεν η άναρχη ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων μεγάλου και μικρού μεγέθους στην περιοχή των Ιωαννίνων, αφετέρου η πρωτόγνωρη προβληματική για δεκάδες επιχειρήσεις του τουριστικού χώρου τόσο εκ της οικονομικής δυσκαμψίας όσο και εκ της εφαρμογής στα Γιάννενα μιας εξαιρετικά «επιθετικής» μορφής πώλησης τουριστικού προϊόντος, “all inclusive.”
Oι ευνοϊκές συνθήκες για την περιοχή (όπως οι νέοι οδικοί άξονες & η συνεχής ανάπτυξη του πανεπιστημίου) ενδέχεται να αυξάνουν μεν σήμερα την επισκεψιμότητα, με διαφορετική λογική όμως από το χθες, ταυτόχρονα έχουμε διαφορετική μεταχείριση αυτού του ρεύματος, με δεδομένο λοιπόν το πραγματικό γεγονός ότι η πελατεία είναι μικρότερη, και ο πελάτης πια είναι σχεδόν κατευθυνόμενος και αρκετά ενημερωμένος, η εφαρμογή της πώλησης “all inclusive” πραγματοποιείται με μεγαλύτερη άνεση.
Αll inclusive: είναι μια έξυπνη δημιουργία των πωλήσεων ξενοδοχειακών υπηρεσιών, άκρως ανταγωνιστική και σαφέστατα ακραία επιθετική με την προϋπόθεση βέβαια ύπαρξης ανάλογων ξενοδοχειακών υποδομών, τέτοιων που και στην πόλη των Ιωαννίνων τελευταία δημιουργήθηκαν.
All inclusive: σημαίνει ότι ο πελάτης ξενοδοχείου με μια τιμή τυγχάνει χρήστης του συνόλου των υπηρεσιών της μονάδας όπως πρωινό, πισίνας, bar, sauna, spa, γεύμα σε μπουφέ, κοκ., όλα ενσωματωμένα σε μια ενιαία τιμή.
Δυνατότητα εφαρμογής της παραπάνω μορφής πώλησης έχουν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες που έγιναν ή προγραμματίζονται να γίνουν και όχι τα δεκάδες μικρά και μεσαίας δυναμικότητας ξενοδοχεία και καταλύματα τα οποία και θα υποστούν κατά τη γνώμη μου σοβαρές συνέπειες λειτουργίας και επιβίωσης, όπως και επιχειρήσεις σίτισης.
Ο λόγος για την εφαρμογή της σε περιόδους όπως οι σημερινές, είναι το πραγματικό γεγονός της κάλυψης τουλάχιστον του λειτουργικού κόστους και η δημιουργία τουλάχιστον κάποιας ασφάλειας στα κέρδη που θα εξυπηρετήσουν την περαιτέρω ανάπτυξη αλλά κι επιβίωση μιας μεγάλης τουριστικής μονάδος, η οποία ως μεγάλη και πολυτελής έχει εξαιρετικά μεγάλη ανελαστικότητα των λειτουργικών της εξόδων.
Πράγματι ξεκινώντας από την καίρια αρχή της μεθοδολογίας αλλά και του αποτελέσματος, ότι οι πολλές πωλήσεις δημιουργούν κέρδη κι όχι οι υψηλές τιμές, η “all inclusive” πώληση έφερε τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, δηλ. με προσιτές - χαμηλές τιμές – άκρως ανταγωνιστικές – τα μεγάλα πολυτελή ξενοδοχεία κατάφεραν να γεμίζουν συγκεκριμένες περιόδους λειτουργίας των, να προσφέρουν σχεδόν τα πάντα στους πελάτες των και από την άλλη πλευρά να δημιουργούν προβλήματα ύπαρξης σε μικρότερες μονάδες επισιτιστικές και ξενοδοχειακές που δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν σε αυτή τη λογική για πολλούς λόγους αλλά κυρίως γιατί δεν διέθεταν το «all».
Σήμερα λοιπόν πέραν των προβλημάτων που γέννησε και θα επιφέρει επιπλέον η ύφεση, πέραν των προβλημάτων που γεννά στον κλάδο η άναρχη ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων που προορίζονται μάλλον για «προίκες» και όχι για μακροπρόθεσμες επιχειρήσεις, σήμερα που τη διέξοδο στον τουρισμό την ψάχνουν ακόμη άνθρωποι τρίτοι και μη γνώστες του αντικειμένου, σήμερα ο χώρος βάλλεται θανάσιμα από ενδογενή κίνδυνο, ο οποίος αν οι άνθρωποι που τους αφορά το ζήτημα και όχι τρίτοι πολιτικοί και μη δεν πάρουν την κατάσταση στα σοβαρά θα το μετανιώσουν επαγγελματικά, και μεγάλο τμήμα θα εξέλθει του χώρου οριστικά.
Σήμερα έτσι το εναγώνιο ερώτημα είναι πως θα αντιδράσουν οι επαγγελματίες που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τη συγκεκριμένη μορφή πώλησης καθότι δεν διαθέτουν το All, αλλά δεν μπορούν και να παρακολουθήσουν την πτωτική τάση των τιμών, που έχει τη δυνατότητα να κάνει η μεγάλη μονάδα.
Και βέβαια δεν πρόκειται ούτε για αθέμιτο ανταγωνισμό ούτε για συναισθηματισμούς έναντι των λοιπών μικρότερων δεκάδων μονάδων της πόλης μας, οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες προσφέρουν θέσεις εργασίας, προσφέρουν πολυτελείς υπηρεσίες, προσφέρουν στην πόλη “image”, αλλά πάνω από όλα πρέπει να είναι βιώσιμες, δηλαδή πρέπει να παρουσιάζουν κέρδη, δηλαδή πρέπει να έχουν πελάτες, και ο πελάτης ψάχνει πλέον τις καλύτερες υπηρεσίες με τη χαμηλότερη τιμή, αυτό λοιπόν του προσφέρεται με αυτή την πώληση “all inclusive”.
Οι παραπάνω σκέψεις και απόψεις εκφράζονται για προβληματισμό όσον αφορά μια μορφή πώλησης που σε αρκετά νησιά, αλλά και μεγάλους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας δημιούργησε μεγάλα και ανυπέρβλητα προβλήματα, αλλά εκεί υπήρξε κάποια εναλλακτικότητα στη διαχείριση του προβλήματος και απορροφήθηκαν εν μέρει οι κραδασμοί, εδώ η πρόκληση του ξενοδοχειακού χώρου από τέτοια επιθετική πώληση, κατά την άποψη μου θα δημιουργήσει δυσεπίλυτα και οριακά ζητήματα, καθότι η παρατεταμένη οικονομική προβληματική σημαίνει παρατεταμένη χρήση της ‘All inclusive” πώλησης.
Θα είναι λάθος να αφεθεί το πρόβλημα που γεννιέται τόσο από την οικονομική κρίση όσο και από την συγκεκριμένη συμπεριφορά πώλησης χωρίς συγκεκριμένη απάντηση, με την έννοια πάντα προτάσεων και λύσεων που θα προκύπτουν μέσα από τις θεσμοθετημένες και δομημένες οντότητες που εκπροσωπούν τους άμεσα θιγόμενους, δηλαδή κοντολογίς αυτοί που τους αφορά το ζήτημα θα πρέπει να συγκεκριμενοποιήσουν προτάσεις και θέσεις με τις οποίες θα μπορέσουν να κρατήσουν μέρος της πίτας, άλλως θα είναι καλεσμένοι σε πρωτοβουλίες πολιτικών και ναι μεν η προβολή των πρώτων θα επιτυγχάνεται η διασφάλιση των συμφερόντων των δεύτερων, όμως, θα παραπέμπεται στη μελλοντική ανάπτυξη.
Οι πελάτες σήμερα είναι λίγοι, και στην πόλη μας, ενδέχεται να γίνουν ακόμη λιγότεροι αν έτσι εξακολουθήσουν τα της οικονομικής πραγματικότητας, αυτό σημαίνει για όσους αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα του τουριστικού προϊόντος, ότι αν τμήμα των ξενοδόχων της πόλης δεν καταφέρουν να διατηρήσουν τμήμα των λίγων πελατών, σύντομα θα αλλάξουν δραστηριότητα, έχοντας εντωμεταξύ απαξιωθεί ένα μεγάλο κομμάτι της μικρομεσαίας «ξενοδοχείας» στα Γιάννενα.
Η παραπάνω αναφορά είναι κείμενο πρώτης γραφής, με σκοπό μόνο την όποια παραγωγή προτάσεων.
Η παραπάνω αναφορά δεν στοχεύει να αναλύσει πλήρως την μορφή της συγκεκριμένης πώλησης, αλλά να παρουσιάσει μια προβληματική η οποία δυστυχώς θα έχει προεκτάσεις και συνέπειες τόσο για τον ξενοδοχειακό χώρο μικρής και μεσαίας δυναμικότητας όσο και για την πόλη μας γενικότερα